Mikä moottoriksi?

Peltoautoa hankittaessa eri moottorivaihtoehdot kannattaa punnita.

Moottorin iskutilavuushan ilmaistaan usein litroina. Litramäärä on moottorin kaikkien sylinterien yhteenlaskettu tilavuus. Eli jos sinulla olisi 1.6-litrainen moottori ja epäilisit siinä olevan neljä sylinteriä, niin  yhden sylinterin koko on 0.4 litraa. Tämähän nyt on kaiketi selvää.

Autojen moottorikoot ovat usein välillä 1-6 litraa. Eurooppalaisten ja Japanilaisten autojen moottorit ovat enimmäkseen yhden ja kolmen litran välillä. Jenkit ovat tapansa mukaan tehneet hiukan isompaa ja näin ollen 3-6 litraa on aivan tavallista, kolme jopa hiukan pientä. Viisi on hyvin normaalia.

Useimmiten enemmän iskutilavuutta tarkoittaa enemmän tehoa ja vääntöä. Tosin dieselin ja bensan ero on se, että bensassa on enemmän tehoa ja vääntöä kuin dieselissä. Nykypäivänä tosin dieseleissä on paljolti enemmän vääntöä kuin bensiinimoottorisissa, mutta vanhoissa turbottomissa moottoreissa oli vääntöäkin  vähemmän.

Teho ei ole kaikki kaikessa kuten voisi luulla. Se mitä hevosvoimat kertovat ei ole peltoautoilussa aina sama kuin se, että mikä on auton todellinen suorityskyky lyhyillä spurteilla ja muussa peltokruisailussa.  Usein se, mitä kevyempi auto on ja se millainen vaihteisto autossa on välytyksiltään vaikuttaa enemmän menohaluihin.

Kulutukseen vaikuttaa osaksi moottorin koko. Nissan Sunny 1.3 kulutuslukemat pyörivät siinä 20l/100km, Carina 1.6:ssa taas 40 litraa oli arkipäivää. Diesel on halvempaa kuin bensa, mutta erot ovat kuulemma tässä ajossa niin pieniä, että sillä ei ole vuositasolla rahassa suurta merkitystä.

Eli Diesel vai bensa? Diesel kuluttaa siis vähemmän, mutta ei merkittävästi. Suosittelisin itse bensaa, koska diesel on monessa tapauksessa epävarmempi talvella ja jos diesel loppuu kesken ajon kokonaan voivat tulokset olla tuhoisat: Moottori voidaan joutua ilmaamaan uudestaan. Bensalla ajo on myös kivampaa, jos tosiaan teholla haluaa leikkiä.

Korjauksen ja yleisen kestävyyden kannalta kannattaa ottaa huomioon se, että moottori olisi yksinkertainen. Eli perus kaasutinkone, jossa ei olisi turboa tai muuta ylimääräistä hienoa tekniikka. Kuten sanottu: Yksinkertainen on kaunista ja mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän korjattavaa.

 

1251298421_img-d41d8cd98f00b204e9800998e